De 'kleine lettertjes', oftewel algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn voor sommige ondernemers een doorn in het oog, door ellenlange moeilijk te doorgronden teksten in 'kleine lettertjes' van toepassing te verklaring op een overeenkomst. Voor anderen daarentegen is het de redding in een lastige zakelijke situatie. Buiten kijf staat het feit dat algemene voorwaarden een belangrijk onderdeel vormen van het juridische baken van iedere onderneming. Waarom zou elke ondernemer moeten overwegen algemene voorwaarden op te (laten) stellen?
Algemene voorwaarden maken deel uit van het juridisch fundament van je onderneming
Wie een onderneming heeft of wil beginnen denkt in eerste instantie vaak alleen aan het product dat - of de dienst die hij op de markt wil brengen. Logisch zou je denken, omdat dit de kern beslaat van iedere onderneming. Zonder product of dienst geen onderneming. Toch ben je er nog niet met alleen je product(en) en/of dienst(en).
Algemene voorwaarden als randvoorwaarden
Het fundament van iedere onderneming bestaat uit meerdere hoekstenen. Naast het hebben van een product of dienst is de tweede hoeksteen het
juridisch raamwerk waarop je onderneming berust. Algemene voorwaarden vormen voor een groot deel dit raamwerk, naast alle andere wettelijke regelingen die rechtens van toepassing zijn. Algemene voorwaarden vormen de
randvoorwaarden voor je onderneming. Het beslaat
die aspecten binnen het ondernemerschap waarover je niet bij iedere overeenkomst opnieuw wil hoeven onderhandelen en die niet de kern van de prestaties betreffen.
Hoewel algemene voorwaarden niet verplicht zijn, zijn ze wel ontzettend belangrijk in zakelijke overeenkomsten. Bovendien zijn algemene voorwaarden op iedere rechtsvorm toepassing. Het is dus niet alleen van belang voor grote BV's die omvangrijke zaken doen, maar juist ook voor kleine eenmanszaken, die bepaalde risico's lopen vanwege hun kleinere machtspositie. En wat dacht je van een stichting?
Algemene voorwaarden bieden zekerheid en efficiëntie
Wanneer je voor iedere overeenkomst over
ieder detail moet onderhandelen, brengt dit een hoop onzekerheid mee en het kost zeeën van tijd. Is die klant namelijk wel bereid om akkoord te gaan met jouw levertijd? En ga je hieromtrent drie keer om de tafel zitten? wat de denken van vergaande uitsluiting van aansprakelijkheid. Gaat je klant hier in mee als je dit nog moet uit-onderhandelen? Deze voorbeelden kunnen hardnekkige struikelblokken zijn, die daarnaast kostbare tijd in beslag nemen die je liever besteed aan de hoofdzaken van je bedrijfsvoering. Algemene voorwaarden zorgen er voor dat alles waar je
niet steeds over wil onderhandelen, vast staat voor
iedere overeenkomst opnieuw en dat deze afspraken voor beide partijen duidelijk zijn.
Je hoeft niet langer te onderhandelen over:
- Rechten en plichten van partijen
- Bewijsvoering
- Risicospreiding
Bron: Geralt, Pixabay In praktijk blijken algemene voorwaarden
onmisbaar voor iedere ondernemer die zijn onderneming serieus neemt en zich bewust is van de risico's, rechten en plichten die komen kijken bij het voeren van een eigen onderneming. Hoewel er geen omkijken is naar de algemene voorwaarden zolang alles goed loopt, is het toch maar wat fijn om ze achter de hand te hebben wanneer er een zakelijk conflict ontstaat. Met algemene voorwaarden als onderdeel van iedere overeenkomst die je sluit, kom je
goed beslagen ten ijs.
De reputatie van je onderneming is gebaat bij algemene voorwaarden
Iedere onderneming wil graag bekend staan vanwege zijn
goede reputatie. Niets is zo funest als juridisch getouwtrek achteraf, slechte klantenbeoordelingen via sociale media of nog erger: slepende rechtszaken vanwege ontbrekende en tegenstrijdige afspraken. Met algemene voorwaarden, wanneer je ze op de juiste wijze van toepassing verklaart en inhoudelijk in overeenstemming met de wet opstelt, kun je een hoop narigheid voorkomen.
Consumentenverwachtingen
Klanten hebben nu eenmaal verwachtingen wanneer ze producten of diensten afnemen en het is aan iedere ondernemer om
helderheid en
duidelijkheid te scheppen voor iedere overeenkomst die je sluit, door middel van het gebruiken van algemene voorwaarden. Klanten mogen jouw onderneming houden aan haar rechten en plichten en vice versa. Dit zet je onderneming in een beter daglicht, klanten vinden het prettig en het staat last but not least voor professionaliteit